ساز و سرود از دیدگاه اسلام

اصلاح انلاين May 3, 2009 5

نوشته : عرفان الله

گوش دادن به موسیقی و اواز خوانی یک کار نا پسند و حرام بوده و مانع اساسی نماز و ذکر خداوند جل جلاله پنداشته شده است و اکثر اهل علم این آیه قرآن را ( و من الناس من یشتری لهو الحدیث) به آواز خوانی و سرود تفسیر نموده اند ، ترجمه ( و از مردمان کسی است که میخرند سخنان بیهوده را) سوره لقمان ایه 6.

و حضرت عبدالله بن مسعود رضی الله عنه قسم یاد کرده اند که مطلب از لهو الحدیث در ایه فوق همان غنا و اواز خوانی است.

و اگر همرای آواز خوانی اله موسیقی مانند رباب ، تاروکمان و طبل باشد تحریم آن نیز شدید می باشد پس بر شخص مسلمان لازم است که از استماع آن اجتناب ورزد، و این فرموده پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم صحت دارد که : لیکونن من امتی اقوام یستحلو الحر والحریر والخمر و المازف) یعنی بدرستی میباشد از امت من اقوامیکه زنا ، ابریشم ، شراب و موسیقی را حلال می پندارد.

و در حدیث دیگری پیام آور بزرگ اسلام صلی الله علیه وسلم ساز و سرود را عامل بزرگ شقاق قلبی تلقی می کند طوریکه می فرماید (الغناء ینبت النفاق فی القلب کما ینبت الماء الزرع) ترجمه : (ساز و سرود نفاق را در دل می رویاند چنانکه آب کشت را می رویاند).

پس بر مسلمانان است که در عوض شنیدن موسیقی به تلاوت قرآنکریم که سبب اطمینان واقعی قلبها است و برنامه های اسلامی که انسان را از شنیدن ساز و سرود مستغنی میسازد بپردازند اگر در عروسی و دیگر محافل خوشی دختران و یا پسران کوچک اشعاری بخوانند که چیزی مخالف شریعت در آن نباشد جائز است و در مورد اعلان نکاح بوسیله دف کدام ممانعت شرعی و جود ندارد ولی اعلان  کردن نکاح بوسیله زنان به آواز بلند و آواز خوانی زنان هرزه و فاحشه بصورت قطعی حرام و ناجائز است زیرا این عملکرد فتنه بزرگ و عواقب وخیم را در بر خواهد داشت و از طرف دیگر سبب اذیت و آزار مسلمانان نیز می گردد و همچنان در نواختن دف در شب عروسی وقت زیادی را نباید در بر گرفت و مجلس را به طوالت کشانید بلکه وقت کمی که در آن اعلان نکاح صورت بگیرد کافی میباشد زیرا طول کشیدن مجلس مفضی به ضائع شدن نماز گردیده و این از جمله محرمات و اعمال منافقین محبوب گردیده است .

و اینک اقوال علمای سلف صالح را در مورد تحریم ساز و سرود تذکر می دهیم:

حضرت ابوبکر صدیق رضی الله علیه فرموده است : آواز و موسیقی مزما (نای) شیطان است امام مالک بن انس رضی الله عنه گفته است : در نزد ما فاسقان آواز خوانی می کنند ، علمای مذهب امام شافعی علیه الرحمه ساز و سرود را به باطل و محال تشبیه می دهند ، امام احمد بن حنبل رضی الله عنه فرموده است : اواز خوانی سبب نفاق قلب است اصحاب امام ابوحنیفه رحمه الله گفته اند : گوش فرادادن به ساز و سرود فسق است ، عمر بن عبدالعزیز فرموده است : ابتدای آواز خوانی از شیطان و عاقبت آن غضب خداوند جل جلاله می باشد .

امام قرطبی علیه الرحمه گفته است که : آواز خوانی به کتاب و سنت ممنوع است امام صلاح علیه الرحمه فرموده است : در باره حرمت اواز خوانی با اله موسیقی علمای اسلامی اجماع دارند.

این بود حکم شرعی موسیقی در روشنایی آیه قرآنکریِم ، احادیث نبوی و اقوال علمای اسلامی در آخر از ذات کبریا استعدا می کنم که ما را به راه مستقیم هدایت فرماید و مارا در تعمیل اوامر خویش و امتناع مناهی خویش توفیق بخشد.

انه هو السمیع البصیر

5 تبصره ها »

  1. خواجه عبدالباقی جوهر November 26, 2013 at 9:14 am - Reply

    تشکرالله بریتان اجردنیا وآخرت رانصیب کنددرباره موسیقی موضع برایم رسیدممنون احسان تان والسلام

  2. محمد د ين March 1, 2011 at 11:58 am - Reply

    ډيره مننه د مضمون د کتونکو څخه هم: د رسول الله ص يو حديث مبا رک دى:

    موسيقى اوريدل حرام دى،په مجلس کى ئ کيناستل د فا سقا نو کاردى او تلذذ يا خوند اخستل پرى کُفر دى .
    اَلاَ بِذکرِ اللهِ تَطميئنُ القلوب ( الايه) : خبردار :يواځى د الله ج په ذکر(قرانکريم) سره زړونه اطمنا ن حا صلوى .
    زه هغه ورور ته مشوره ورکوم چى د کمپيوترد کار د شروع په وخت کى دى هم تعوذ وائ او نورى څه نا څه مستند ذکرونه او دُعا ګانى لولى ترڅو د کارپه وخت دشيطا نى وسوسو څخه بى غمه شى .
    ددى کارلپاره د چا شت لمونځ ادا ء کړه وروره او په اخلاص سره دُعا ځا نته او نورو مسلما نا نو ته وکړه .

    لاَ تاسؤ مِن رَحمت ِ الله الايه : د الله ج درحمتونو څخه مه نا اُميده کيږۍ
    الله ج په قرا نکريم کى فرما يئ چى زه خپلو بنده ګانو ته د مرۍ د رګ څخه هم نزدى يم ،نو که په ريشتيا سره هم الله ج ته ورنږدى شو نو په زغرده سره با يد ووايو چى نا اُميدى ګنا ه ده . استغفرا الله لى و لکم .

  3. Anonymous November 30, -0001 at 12:00 am - Reply

    سلامونه:
    نثاراحمده وروره:
    الله (ج)په هغه قوم کشی تغیر نه راولی کوم یی چه نه غواری یعنی د حالت د تغیر په خاطر باندی کوشش نه کوي نو وروره فکر کوم چه خدای تعالی به هغه وخت توفیق هم درکری چه کله یی په صحیح معنا سره وغواری او هر کار د امکان چخه لری نه خو صرف لژ کوشش غواری دی وروره زه هم په دی مرض اخته وم خو اوس فضل د خدای دی راته بی اهمیته ده.

  4. Anonymous November 30, -0001 at 12:00 am - Reply

    shi moosiqai ta ghwazh newal badi tatashweeq dai
    pa si heela chi hichok yi wanawri

  5. Anonymous November 30, -0001 at 12:00 am - Reply

    نثار احمد!!
    اول ټولو ګرانو ورونو ته سلام وړاندی کوم
    زه خو ډیره هڅه کوم چی موسیقی ته غوږ ونه نيسم خو دا زړه می هیڅ نه پریړدی او کله نا کله یی اورم، خو دومره بیا به خپل ځان ډاډه یم چی زه خو نه د موسیقی لپاره لمونځ پریړدم او نه خو له لاری وځم او نه خو وخت پری ضایع کوم، ولی چی زه موسیقی د کار کولو په وقت کی اورم، کله چی ژباړه کوم نو بیا موسیقی چی نه وی نو کار نشم کولای، یاره زه خو نشم کولای چی په کمپیوټر کی به کار کوم او موسیقی به نه اورم. الله دی ماته توفیق راکړی سره له ما ټولو مسلمانانو ته.

نظر خود را در باره مضمون بنویسيد »